IMPCO alkatrészek a Frekventnél

Vállalkozásunk fő tevékenyége a targoncaalkatrész-értékesítés. Székhelyünk Bács-Kiskun megyében, Jánoshalmán van. Mivel egy család tulajdoni körében vagyunk az autógáz alkatrészek területén egyik piacvezető vállalkozással, a Bácsgépker Kft.-vel, joggal merült fel az ötlet, hogy foglalkozzunk a targoncákban legelterjedtebb, IMPCO gyártmányú alkatrészek forgalmazásával is. Így kezdtük el az alkatrészek kereskedelmét Magyarországon 2012-ben. Az alkatrészek közül elsősorban a targoncákhoz készült, számos gyártó gépében megtalálható reduktorokat, szűrőket, keverőket és legfőképpen ezek felújítókészleteit kínáljuk raktárról. A ritkább IMPCO alkatrészeket meg tudjuk rendelni a gyártó európai központjából.

Így kezdtük el az alkatrészek kereskedelmét Magyarországon 2012-ben.

Az alkatrészek közül elsősorban a targoncákhoz készült, számos gyártó gépében megtalálható reduktorokat, szűrőket, keverőket és legfőképpen ezek felújítókészleteit kínáljuk raktárról.

A ritkább IMPCO alkatrészeket meg tudjuk rendelni a gyártó európai központjából.

company_building

Mivel foglalkozik az IMPCO?

Az IMPCO közúti járművekhez és ipari alkalmazásokhoz gyárt és fejleszt gázrendszereket. Ezek a gázrendeszerek tartósan, megbízhatóan működnek, lehetővé teszik a belsőégésű motorok tisztább üzemét és a kedvező áru cseppfolyós és földgáz használatát üzemanyagként.

semitruck
IMPCO rendszerek közúti járművekbe

Az IMPCO gázrendszerek kiváló példaként szolgálnak közúti járművekben is, mivel alkalmazzák korszerű teherautókban és buszokban is. Az IMPCO gázrendszerek környezetkímélően üzemelnek, segítenek megfelelni a környezetvédelmi szabványoknaknak és megbízhatóak.

car-engine
IMPCO rendszerek stabil motorokba, generátorokba

Legyen szó háztartási vagy ipari méretű alkalmazásokról, a generátorok és motorgyártók jó választása az IMPCO.

A IMPCO rendszerek kiválóan teljesítenek eldugott helyeken és különböző gázminőségű üzemanyaggal.

forklift
Targoncák és nem közúti gépek

Az IMPCO legfontosabb termékcsoportja a targoncákhoz, takarítógépekhez, személyemelőkhöz, kerti gépekhez gyártott gázrendszerei. A gáz a legtisztább üzemanyag a szénhidrogének közül, ezzel a beltéri üzemmód esetén a legnépszerűbb választás.

IMPCO nagykatalógus - IMPCO Master Parts Catalog

Vállalkozásunk a targoncáknál leggyakoribb IMPCO alkatrészeket raktárról kínálja, amit nem, azt pedig tartalmazza az IMPCO nagykatalógusa.

A katalógusban meg lehet találni a gyártó jelenlegi kínálatában szereplő:

  • gáz-levegő keverőket
  • mennyiségszabályozókat
  • nyomásszabályozókat
  • gázszelepeket
  • adaptereket, közdarabokat keverőkhöz
  • injektorokat
  • és az olyan kompett üzemanyagellátó-rendszereket is, mint a Spectrum II és Spectrum III.

A katalógusban szerepelnek műszaki adatok a különböző termékekről, és ami a legfontosabb, minden terméknek és alkatrésznek szerepel a cikkszáma is.

catalog

A képre kattintva letölthető az IMPCO Master Parts Catalog pdf-formátumban.

IMPCO üzemanyagellátó-rendszer Linde 392-02 targoncában

Példának most egy újabb Linde targoncát vettünk, de nagyon hasonló rendszereket találunk a többi német gyártó, mint a Jungheinrich vagy Still gépeiben is.

Nézzük meg, hogy hogy működik a targoncában egy gázrendszer, azaz mi történik az üzemanyagellátó-rendszerben, amíg az LPG a tartálytól a motorig jut!

Linde
Linde gázrendszer
1. gázpalack - 2. gyorscsatlakozó targonca gázpalackhoz - 3. biztonsági szelep (28 bar) - 4. gázszelep és szűrő - 5. IMPCO C-Series reduktor - 6. IMPCO CA-55 keverő - 7. levegőszűrő - 8. Bosch elektromos fojtószelep - 9. Wolkswagen BEF belsőégésű motor

Magyarországon a gázos targoncákat leginkább a cserélhető gázpalackkal (1) használják. Ezeket a palackokat a gázkereskedők, mint a MOL, Flaga és Prímagáz propán-bután gázzal (LPG-vel, azaz Liquified Petroleum Gas-szal) töltik. Cseréjük egyszerű, mert a palackokhoz használt gyorscsatlakozót (2) könnyen lehet oldani és újra csatlakoztatni.

Az LPG 20 °C-os hőmérsékleten már igen kicsi, mindössze 6 baros nyomáson cseppfolyósítható, aminek az a nagy előnye, hogy egy kis tartályban is sokat tudunk így tárolni belőle, legalább 15-ször annyit, mintha csak gázként tárolnánk. Ezért az összes LPG-s targoncánál folyadékként tároljuk a gázt a tartályban és így áramlik az előre a reduktorig. A rendszereket fel kell szerelni egy lefúvató szeleppel (3), hogy megvédjék a csöveket és a palackot a veszélyes nyomásoktól. A Linde 392-02 targoncán ez a biztonsági szelep 28 bar nyomáson nyit ki.

Innen a gáz a gázszelepbe (4) jut. A gázszelep elzárja a gáz útját, ha a targonca nincs gyújtáson, de engedi áramlani, ha a kezelő elfordítja a gyújtáskulcsot. A szelepbe egy szűrőbetét is be van szerelve, ennek a gázrendszernek az egyetlen üzemanyagszűrője. A cseppfolyós gáz ezután az IMPCO C-series reduktorba (5) (nevezik nyomáscsökkentőnek vagy nyomásszabályozónak is) érkezik. A reduktor olyan mértékben lecsökkenti az LPG nyomását, hogy az inenntől már gáznemű. Az üzemanyag olyan kicsi nyomású, hogy a motor szívóhatása szükséges ahhoz hogy a keverőbe érjen. Az IMPCO C-series reduktornak nincs felújítókészlete, kompletten lehet új készülékre cserélni.

Az IMPCO CA-55 keverőbe (6) jut a levegőszűrőn (7) keresztül a tiszított levegő és a reduktorból a gáz. A keverőben létrejön az üzemanyag és a levegő megfelelő arányú keveréke. A keverőhöz kapható felújítókészlet.

A keverő egy elektromos fojtószelepre (8) van szerelve, ennek az állását a targonca vezérlőelektronikája állítja be a terheléshez és a gázpedál állásához képest.

Innen már az üzemanyag-levegő keverék a motor szívóütemében a hengerekbe kerül.

IMPCO C-Series reduktor és alkatrészei

A gázrendszer további alkatrészei

IMPCO gázrendszer Jungheinrich TFG25BK targoncában

Linde után nézzük most meg egy Jungheinrich gázrendszerét is, illetve lássuk, hogy hogy működött ez az 1990-2000-es években (megjegyzés: nagyjából ugyanúgy mint 15-20 évvel később).

A Jungheinrich TFG25BK egy GM3.0L motorral szerelt targonca, IMPCO VFF30 gázszeleppel, Model-J reduktorral és Model-100 keverővel. Nagyon sok ebben a korban készült gépen látunk hasonló üzemanyagellátó-rendszert.

Linde
Linde gázrendszer
1. töltőszelep - 2. gáztartály - 3. multiszelep - 4. biztonsági szelep - 5. gázszelep és szűrő - 6. IMPCO Model-J reduktor - 7. IMPCO CA-100 keverő - 8. GM 3.0L gázüzemű motor

Ha legalább 3-4 targoncából álló, kétműszakban dolgozó flottát üzemeltetünk, akkor érdemes lehet helyi gázkút telepítése. Nagy tételben olcsóbb az autógáz, mint a targonca gázpalack töltetei. Ilyenkor autógáz tartály (2) kerül a targoncára. A tartályt a töltőszelepen (1) keresztül töltjük fel gázzal, a multiszelep (3) pedig a tartály nyílásába szerelt többfunkciós alkatrész, melyen keresztül előreáramlik a cseppfolyós üzemanyag.

A multiszelepnek ezen kívül még számos feladata van:

  • egy visszacsapószeleppel biztonságosan elzárja a gáz útját a töltőszelep felé
  • elzárja a töltőgáz útját a tartály 80 %-os töltöttségénél
  • jelzi a tartályban a folyékony gáz szintjét
  • törésre záró szeleppel megakadályozza, hogy a gázcső törése esetén nagy mennyiségben folyjon ki a gáz
  • levezeti a veszélyes nagyságú gáznyomást

Általában a gázpalack és a biztonsági szeleppel ellátott multiszelep Magyarországon kerül a targoncára, így a gép gázrendszerében van egy másik nagy nyomásra nyitó biztonsági szelep (4) is.

A gáz innen az IMPCO VFF30-ba (5) jut. Ez egy szűrővel ellátott gázszelep. Ennél a szelepnél azonban nem elektromágnes nyitja-zárja a gáz útját, hanem a vákuum. Álló motor esetén vákuum hiányában zárt a szelep, járó motor mellett jelentkező szívóhatás esetén viszont nyit.

Az IMPCO Model-J nyomásszabályozóba (6) így még cseppfolyós, de már szűrt gáz jut, itt viszont a nyomását olyan mértékben lecsökkenti ez az eszköz, hogy már gáznemű LPG-t szív belőle a motor.

Az IMPCO Model-100 keverőben (7) megtörténik a levegő-gáz keverékképzés. A keverő a fojtószelepre van szerelve, mely egy bovdennel a gázpedállal van összekötve. Innen már a motor szívóütemében a hengerekbe jut a keverék. A Model-J reduktort már nem gyártja az IMPCO, de utángyártott felújítókészletet még tudunk hozzá adni. A gyár javaslata a Model-J reduktor cseréje a még gyártott másik típusra, a Cobra nyomásszabályozóra.

Az IMPCO története

Az IMPCO Technologies Inc. már több mint ötven éve a piacon van, 1958-ban nyitotta első létesítményét. Az IMPCO olyan berendezéseket gyárt és fejleszt, amelyek lehetővé teszik, hogy a belsőégésű motorok üzemeltetése olcsóbb legyen. A vállalat hatékony üzemanyagellátó-rendszereket épít, ez elősegíti a hatékonyabb energiafelhasználást és a kisebb környezeti terhelést is.

impco épület
Herbert V. Hills
Herbert V. Hills

Az IMPCO szóösszetétel a cég eredeti nevéből származik, ami Imperial Machine Products Company volt. A vállalkozást 1958-ban alapította Herbert V. Hills és Richard Baverstock Kalifornia államban. A vállalkozást a gyors és hatékony energiafelhasználású versenyautók és motorcsónakok iránti igény hozta létre. A legelső termékük a CA300A „Imperial” karburátor volt, amit a mai napig gyártanak és árulnak.

1967-ben a cég áthelyezi telephelyét Cerritos-ba és az AJ Industries leányvállalata lesz.

1986-ban az IMPCO felvásárolta a BEAM Products Company-t, 1997-ben a Garretson Equipment Company-t, majd egy évvel később a J & S Products and Algas Carburetiont. Ezen felvásárlások mellett az évek folyamán, minden fő kontinensen lett saját képviselete a cégnek, legtöbb esetben az addigi független forgalmazójukat vásárolták fel. 1990-es évek elején a vállalatot átnevezik IMPCO Technologies Inc.-re. 2005-ben az IMPCO egyesül a az olasz BRC Gas Equipment-el -a világ egyik vezető gyártója a gépkocsikba szánt autógáz rendszereknek-, és 2006-ban létrejön a Fuel Systems Solutions. Szintén 2006-ban az IMPCO Santa Anába helyezi át a központját. 2009 februárjában ünnepelte az 50 éves fennállásának évfordulóját.

impco iroda

Az IMPCO új központja a kaliforniai Santa Anában

2017 májusának végén az IMPCO ipari részlegét felvásárolja az EControls. Ez egy szintén amerikai vállalkozás, mely elektromos rendszereket és vezérlőelektronikákat gyárt. Az IMPCO Santa Ana-i üzeme mellett az EControls-hoz jut a holland, francia, német, japán és dél-koreai egységek is.

Az új vállalat így erős alapokkal áll a jövő kihívásai elé: rendelkezik a tiszta üzemanyagrendszerek évtizedes tapasztalatával és képes vezérlőelektronikákat is gyártani.